Digital vård - med fokus på säkerhet och social hälsa
Digital vård har för många blivit synonymt med att boka tid hos läkare och förnya recept på 1177 eller via vårdappar som Doktor och KRY.
I vår värld innebär digital vård så mycket mer. Våra hjälpmedel och lösningar fokuserar i första hand på säkerhet och social hälsa: vårdar, värnar, skyddar, roar och upprätthåller närhet. Vi vill underlätta för möten mellan vårdgivare och vårdtagare samt skapa en inkluderande och säker miljö oberoende av var man befinner sig.
Med beprövad teknik (och skickliga medarbetare) skapar vi bästa förutsättningar för en tryggare vardag. Ett bra exempel som illustrerar det är Fanvil i507W: en androidbaserad larm- och informationspanel för realtidsövervakning, besöks- och larmhantering. Panelen kan även aktiveras via trådlösa (mobila) larmknappar. Läs mer här.
Lekande lätt att larma
De flesta digitala hjälpmedel är idag barnsligt enkla att använda. Det gäller i högsta grad våra olika intercom- och CARE-system från Fanvil.
Fanvil Y501W är en kompakt och mycket lätthanterlig porttelefon (intercom) som smidigt placeras i t ex hemmet, på serviceboendet eller i förskolan. Enheten aktiveras antingen via trådlösa larmknappar eller via de tre fysiska tangenterna på framsidan. Funktionerna visas med tydliga färger och symboler, som är enkla att förstå och använda:
Grön – ring upp / Röd – larma (SOS) / Gul – lägg på
Läs mer här.
Video som värnar och vårdar
Videomöten och digitala samarbeten sker redan rutinmässigt på de flesta håll inom vården. Produkter som utvecklats med en viss bransch i åtanke har fått nya möjlighet att göra välgörande insatser, inte minst ute på avdelningarna på sjukhus och vårdinrättningar.
Hur videoteknik har förmågan att varna, värna och vårda insidan såväl som utsidan har vi erfarenhet av genom våra skalsskyddslösningar. Olika kombinationer av porttelefoner och svarspaneler syns allt oftare i entréer till sjukhus, skolor och äldreboenden. Med avancerade algoritmer för ansiktsdetektering, igenkänning och anti-spoofing blir porttelefoner allt mer pålitliga ur säkerhetssynpunkt. På bilden intill visas en installerad Fanvil i67 med face recognition. Läs mer här.
Vision e-hälsa 2025
Under coronapandemin kunde vi erbjuda ”smittfria kontakter” och med hjälp av video-, röst- och larmsystem säkerställa virtuell närhet, delaktighet och omsorg. Vår fortsatta ambition ligger helt i linje med Vision e-hälsa 2025, där målsättningen är att:
I vår webbshop under bl a kategorin Vård & Omsorg presenterar vi produkter och lösningar som effektivt tjänstgör inom vården.
Nytta för både vårdgivare och vårdtagare
- Hälsa och vård på jämbördiga villkor
- Ger bättre förutsättningar för vård i hemmet
- Attraherar patienter utanför geografiskt område
- Ökar säkerheten på vårdinrättningar och vid hemsjukvård
- Flexiblare patientbemötande med högre servicegrad
- Möjliggör digitala samarbeten med externa aktörer
- Styr vårdmöten till önskade tider och bästa resurs
- Digifysisk vård: behandla digitalt när det går och fysiskt när det behövs